keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Jos edes tämän tunteen saavuttaisi

Olisiko hyvä se, riittäisikö hetkeksi?

Huolen hukkaaja
Mitä sellainen puhe nyt ois
ettei huoliaan hukata vois!
Jollei viinisi lohtua suo
jokin toinen tie vie lohdun luo.
Minä ainakin tanssimaan käyn;
näin äsken sen suloisen näyn:
siinä tyttöni minua syleili jo,
sanoi: ”tehdäänpä yhdessä
parempi elämä.
Hyvästellään ahdinko!”
Minä en suostu uskomaan niin,
että hyvyys jo pois häädettiin,
kun sen merkkejä yhä vain nään
ja kauneuttaan katsomaan jään.
Sanoit: ”aika on masentavaa
ja vain alaspäin matkustaa maa.”
Vaan kun edes se tänään mua lannista ei
mietin: mihin jäi huoleni,
pimeät puoleni?
Hiisi kai hittoon ne vei.
Ehkä minut on luotukin vaan
elon huolia hukkailemaan?
Surun suurimman jo kadotin,
enkä löydä sen luo takaisin.
Siispä laulan ja tanssimaan käyn.
Näin äsken sen kauneimman näyn:
Siinä toisetkin huoliaan hukkailivat.
Eivät uusia löytäneet,
ja vanhat – minkäs teet –
nekin vain katosivat!
Siis jos nyt kuljet mun laillani
huolia vailla, niin
ehkä myös ne hukkasin?

-Jarkko Martikainen
(http://www.jarkkomartikainen.fi/)

2 kommenttia:

  1. Hienot sanat. Huoletonta loppuviikkoa ja viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Niin vain kun nuo sanat sain esiin haettua olen muuttanut asennettanikin himpun verran positiivisempaan suuntaan. On ollut todella raskas viikko ja viikonloppu tulee kyllä tarpeeseen.

      Poista